TJUGOÅRIG SNORVALP PÅ VIFT

Phong Nha

Under båtutflykten i Halong Bay träffade vi ett par som åkt moped genom hela Vietnam och blivit kära under resan. En från Kanada och den andra från Wales, trevliga båda två. De tipsade oss om ett litet ställe söder om där vi befann oss där man kunde testa på mud bath och zip line. Eftersom det var åt det hålet vi skulle litade vi på deras råd och tog vi en buss från Halong för att sedan byta till en nattbuss som skulle ta oss den sista biten.

Under första bussträckan var vi trettioåtta personer i en buss för tjugosju. Vietnameserna har en helt annan syn på vad trångt är och säkerhetstänket tas väldigt lätt på. Jag hade en fönsterplats till vänster och fick vrida mina ben bort från fönstret för att få plats. Eftersom det var fullt på alla platser satt folk på pallar i korridoren. Det var knökat till höger om mig. Under en femminutersperiod betraktade jag den vietnamesiska landsbygden som susade förbi utanför fönstret och när jag slet blicken och drog den åt andra hållet insåg jag att minst sex personer försvunnit. De hade hoppat av i farten. Snabbt ska det gå.

Vi bytte buss till nattbussen efter två timmars väntan i en liten by. Alla var exalterade på nattbussen då den var utrustad med liggande stolar så man skulle kunna få en god nattsömn. Dessvärre var många av sängarna tagna så jag, Hjalmar och Arvid fick ligga längst bak där tre sängar låg tätt intill (resterande sängar stod själva). Oavsett var det okej fram tills jag reagerade på den kackerlacka som hade krupit upp på min tå utan jag märkt det. Vi insåg sedan att bakre delen av bussen var kackerlackornas territorium, vi var inkräktarna. Hjalmar och Arvid lyckades sova sig igenom bussturen medan jag satte mig framme hos busschauffören. Det blev en kul historia och ett givande samtal med chauffören.

När vi kom fram till Phang Nha var klockan 04:30 och vi fick tillgång till rummen direkt. Efter några timmars sömn vaknade vi till och gjorde som bestämt och hyrde mopeder för att ta oss runt. Enligt de backpackers vi träffat skulle Phang Nha vara det absolut bästa stället att hyra mopeder då det knappt fanns någon trafik. Det visades vara rätt och resan till the dark cave där vi skulle bada i lera var en oförglömlig tur. Vi åkte genom en nationalpark med fantastisk natur och otroliga utsikter.

Väl framme vid dark cave gick det undan. Vi fick slänga på oss selar och snabbt skriva på papper för säkerhet om längd och vikt bland annat. Därefter fick vi slita åt oss flytväst och hjälm för att sedan springa till zip line.

Linbanan var på 400 meter och tog oss diagonalt över en vacker blå flod samtidigt som den erbjöd svalkande luft och en översikt på området vi var i. Därefter vandrade vi tillsammans med några andra förvirrade turister in i grottan, barfota. En bit in kom vi fram till en stor sjö som vi skulle simma över. En sträcka på två kilometer i total mörker. Vi slängde oss i för att snabbt komma över till andra sidan så vi kunde lämna det svarta vattnet. Tjugo meter ut skriker guiden på oss från stenstranden att han bara skojade och att vi skulle svänga av istället. Inte speciellt kul i stunden, men nu i efterhand går det att skratta åt.

Efter vandrat genom trånga gångar och hukat samt klivit över stora stenblock kom vi fram till mud bath. Vi lämnade flytvästarna och fick gå ner i sörjan. Förvånansvärt flöt man som om flytvästen fortfarande var på. Surrealistisk känsla.

Vi kom ut från grottan genom samma håll vi kom in och fick paddla kajak över floden till andra sidan där man kunde åka linbana ut över floden och släppa på eget bevåg. Riktigt skoj och härligt med lite lek.

Efter en sen lunch och lite strul med mopederna åkte vi hem och kom hem precis innan det blev för mörkt. Ett kort men lyckat stopp i Phan Nha. Nästa stopp Hoi An.